Titusener av brøl for klimaet
August 2019 samlet Klimabrølet over 60 000 mennesker til norgeshistoriens største klimamarkering. Et nasjonalt fellesskap for vår tids viktigste kamp. Brølet i 2019 var bare starten. Planen for 2020 var enda flere folk, enda kraftigere brøl og enda større markering. Men så ble det pandemi.
- Digital kampanje
- Brukerinnsikt
- Interaksjonsdesign
- Prosjektledelse
Problem: Klimabrøl i koronatid
Hvordan viderefører man Klimabrølet i en tid med kohorter, hjemmekontor og munnbind? Folkene bak Klimabrølet skjønte raskt at det ikke var mulig å gjenta suksessen fra 2019. Pandemien satte en effektiv stopper for den planlagte interasjon #2.
Utfordringen vi fikk i fanget var å finne en måte å videreføre brølet i koronatid. I samarbeid med flinke folk i Los&Co tok vi fatt på oppgaven med å ta ut klimabrølingen på en annen måte, med koronatilpassede virkemidler.
Løsning: Verdens lengste brøl
Målet var å gjøre det enkelt for folk å engasjere seg, gjerne fra sofaen. Løsningen ble tilsvarende enkel: Vi lot folk brøle i mobilen, der det måtte passe. Enten rett i mobilkameraet eller gjennom et spesiallaget Snap-filter. (Takk til Snapchat for samarbeidet!) Det ble brøling fra kjøkkenet, i gata, på hjemmekontor, med og uten munnbind. Det ble brøl fra kriker og kroker, by og bygd, skoler, organisasjoner og bedrifter. Og plassert og spilt etter hverandre: Verdens lengste brøl!
Brølene blir fremdeles spilt av i en spesiallaget «brølofon», som sammen med folkene i Klimabrølet er på turné over hele landet og gir folk og politikere mandat til å ta modige klimavalg framover. Framtiden både trenger og krever det.
Brølofonen er forresten designet av Kine Liholm og utviklet av Logic Interactive.
Kontakt oss
Vil du vite mer om hvordan vi jobbet med dette oppdraget?
Vi deler gjerne erfaringene våre fra dette arbeidet og tilsvarende problemstillinger. Ta gjerne kontakt med Anders