Fra null til én milliard
Spleis er Norges største folkefinansieringstjeneste. Siden 2016 har Spleis realisert drømmer, gitt håp og reddet liv.
- Konseptutvikling
- Produktledelse og forretningsutvikling
- Teknologirådgivning
- Visuell design og merkevare
Om noen er i tvil, fellesskapet lever i beste velgående. Med Spleis har folk kommet sammen og gitt familier hjelp, barn har fått medisiner og sykehus har fått nytt medisinsk utstyr. Strender er ryddet for plast og skoleklasser har besøkt Utøya, Berlin og Auschwitz. Og kiosken på Viosen station har fått nytt vaffeljern, både én og to ganger.
Bekk har vært heldige og fått lov til å være med på denne eventyrlige reisen fra start. Fra idé til i dag, fra en fjern visjon til over én milliard innsamlede kroner.
Utgangspunkt blanke ark
SpareBank 1 kom til oss med et ønske, rett før julen 2015. De ønsket å ta en posisjon innenfor «crowdfunding», eller folkefinansiering på norsk. På det tidspunktet et uprøvd marked, i hvert fall i Norge.
Det var et ønske vi ikke kunne takke nei til. Slike utfordringer vokser ikke på trær. Fire bekkere fikk tre måneder (og et solid støtteapparat fra SpareBank 1 i ryggen) på å bevise at det fantes et behov i markedet og hva slags tjeneste som skulle til for å dekke behovet.
Lean tilnærming og en kjempesuksess
Spleis er resultatet av tålmodighet, innsats og håndverk. Fra SpareBank 1 som organisasjon, og fra folkene i SpareBank 1 og Bekk som har vært en del av Spleis-teamet siden 2016. Å starte fra scratch er krevende. Det vet alle som har prøvd.
En viktig forklaring på hvorfor Spleis ble en suksess er friheten teamet fikk i oppstartsfasen. Frihet til å bruke apparatet til SpareBank 1 slik det passet Spleis – ikke omvendt. Og frihet til å forfølge behovene og mulighetene innsikten brukerne ga: Bygge, måle og lære.
Spleis har vært i kontinuerlig utvikling fra første kodelinje. Etter 3 måneder hadde vi en MVP og nok brukere nok til å forstå hvilke problemer vi burde løse. Etter 6 måneder hadde vi en tjeneste som ga oss en synlig posisjon i markedet. Etter 9 måneder samarbeidet vi med TV-aksjonen og samlet inn millioner til Røde Kors.
I dag er Spleis en merkevare på linje med de største, og den desidert mest brukte folkefinansieringstjenesten i Norge. Folk har opprettet over 320 000 spleiser og samlet inn mer enn 1 milliard kroner. Det er store tall. Bak disse tallene er det et rørende antall mennesker over hele landet som er berørt av Spleis – enten de har fått hjelp eller har vært med på å hjelpe.
Hva lærte vi?
En hel del. Først og fremst lærte vi at å ha SpareBank 1 i ryggen var en betydelig fordel. Folkene, kompetansen, nettverkene og ressursene til en stor organisasjon har gitt Spleis både fart, retning og trygghet – særlig i skaleringsfasen.
Andre læringspunkter som er verdt å nevne:
- Lanser tidlig! Å ha noen få brukere på en flaut dårlig førsteversjon allerede etter tre uker ga oss uvurderlig innsikt i hvor vi burde plassere fokuset framover.
- Lytt til brukerne! Bruk mest tid på å løse problemene til brukerne du har her og nå. Tid er en knapp ressurs, og det kan bli dyrt å fokusere på brukere og problemstillinger som bare kanskje kommer.
- Sett sammen et riktig team. Digital forretningsutvikling krever samarbeid, og det er lurt å velge folk som utfyller hverandre, er flinke til å samarbeide og som tar ansvar for helheten.
Takk til SpareBank 1 og de fine folkene i Spleis for en spennende reise!
Bildet i toppen har vi fått låne av Spleis <3
Kontakt oss
Vil du vite mer om hvordan vi jobbet med dette oppdraget?
Vi deler gjerne erfaringene våre fra dette arbeidet og tilsvarende problemstillinger. Ta gjerne kontakt med Dagfinn