Posisjonering for fremtidens energimarked
Hafslund Celsio, Norges største leverandør av fjernvarme, ønsket å styrke sin posisjon i et energimarked preget av grønn omstilling og økt konkurranse. Gjennom innsiktsarbeid, fremtidsscenarioer og målrettet implementering hjalp vi selskapet med å utvikle en ny markedsstrategi som tydeliggjør deres rolle for kundene, introduserer nye tjenestetilbud og styrker konkurransekraften i et krevende marked.
- Strategi
- Markedsstrategi
- Forretningsmodell
- Scenariometodikk
Om Hafslund Celsio:
Hafslund Celsio er Norges største leverandør av fjernvarme og er en sentral aktør i Oslos energiforsyning. Selskapet benytter lokal overskuddsenergi til å produsere fornybar, vannbåren fjernvarme og -kjøling. Hafslund Celsio forsyner i dag 6000 boligbygg og næringsbygg med fjernvarme, og står for 28 prosent av energien som går til oppvarming i Oslo.
Utfordring: En tydeligere posisjon i et usikkert marked
Markedet Hafslund Celsio opererer i står overfor stor usikkerhet som følge av grønn omstilling, rask teknologisk utvikling, usikre rammebetingelser og økt konkurranse fra andre energiformer. For å sikre oppnåelse av strategiske mål hadde selskapet behov for en ny markedsstrategi som skulle tydeliggjøre deres posisjon i markedet. Hvem skulle Hafslund Celsio være for sine kunder? Og hvilke verdiforslag burde de tilby som møter kundenes behov, både i dag og i fremtiden? Bekk ble engasjert som strategisk rådgiver for å bistå i utvikling og implementering av denne strategien.
Posisjonering basert på kundeinnsikt og fremtidsscenarioer
Prosjektet gjennomførte innledningsvis et omfattende innsiktsarbeid. Dybdeintervjuer med interne og eksterne aktører kastet lys på verdifull innsikt i nåværende utfordringer og etablerte en tydeligere segmentering av selskapets kunder. Ved hjelp av scenariometodikk ble deretter alternative, fremtidige markedskarakteristikker analysert og vurdert. Dette dannet grunnlaget for anbefaling av en markedsposisjon, med konkretisering av forretningsmodell og relasjon til ulike kundegrupper, detaljering av kvalitative/kvantitative effekter og krav til realisering. Markedsstrategien ble godkjent av både ledelsen og styret i Hafslund Celsio.
Implementering med konkrete resultater
Bekk bisto videre med implementering av markedsstrategien. Arbeidet ble organisert rundt fem arbeidsstrømmer, der Bekk hadde ansvar for flere av arbeidsstrømmene og koordineringen på tvers. Arbeidet resulterte blant annet i:
- En forbedret organisering og effektivisering av kundesenteret, med tydeligere ansvar og mer strømlinjeformede prosesser
- Utvikling av et nytt tjenestetilbud med prosessbeskrivelser og plan for go-to-market
- Styrking av kultur for markedsarbeid og kundebetjening
- En innsiktsbasert kommunikasjonsstrategi for styrking av Hafslund Celsios posisjon i markedet
- En ny prismodell med mål om å sikre bærekraftige priser og økt konkurranseevne
Forankring og involvering av sentrale nøkkelinteressenter underveis var sentralt for å legge et godt grunnlag for langsiktig suksess.