Hopp til hovedinnhold

Nylansering av finn.no i Finland

Schibsted, en ledende aktør innen medier og online rubrikkannonser, ønsket å revitalisere sin plattform for kjøp og salg i Norden, med mål om å samle alle store markedsplasser på én felles plattform.

Kunde:
Schibsted (Schibsted Marketplaces)
Tidsperiode:
August 2023 - April 2024
Dette gjorde vi:
  • Roll-out strategi
  • Programledelse
  • Apps
  • Web
Bekk Management Consulting sin tidligere erfaring med større utrullinger gjorde at vi gikk inn i arbeidet med en vesentlig større grad av oversikt over det brede arbeidet som måtte til. Dette sikrer at en utrulling som dette blir en suksess, og var en viktig faktor for at vi lykkes med denne første og viktige utrullingen av vår nye plattform i Norden.

- Jostein Emmerhoff, Agile Delivery Director

Første steg mot Nordisk markedsplass

I møte med markedets krav om høy kundeverdi kombinert med effektiv drift, måtte Schibsted bygge en ny nordisk plattform som på sikt skulle understøtte markedsplassene Finn, Blocket, DBA, og Tori. Bekk ble engasjert for å lede utrullingen av den første markedsplassen Tori, over den nye plattformen. Målet var å sikre teknisk skalerbarhet, en sømløs brukeropplevelse, og at forretningssiden var rustet til å lansere nye tjenester i markedet.

Koordinert utrulling med 40 team

Bekks team tok ansvar for å koordinere og lede utrullingen av den nye plattformen. Programmet dekket et bredt spekter av funksjoner fra operasjonalisering og drift til salg, markedsføring, kommunikasjon, kundestøtte og produktutvikling. Totalt bestående av 40 produkteteam og 400 ansatte. Programmet fokuserte på å sikre effektiv samhandling, koordinering, oppfølging og feilretting gjennom hele utrullingsprosessen. Vår tilnærming inkluderte også lanseringen av "Tori Diili" en ny betalings- og transportløsning som både forenkler transaksjonsprosessen og styrker tilliten mellom kjøpere og selgere.

Suksessfull utrulling til tross for tidlig brukerskepsis

Lanseringen av den nye plattformen og det tilhørende brukergrensesnittet har vært en markant suksess for Schibsted, til tross for utfordringer med å få motvillige brukere til å tilpasse seg det nye bruker- og adferdsmønsteret. Det økte engasjementet fra både brukere og media i forbindelse med overgangen har skapt en levende diskusjon, og samtidig vist at plattformen oppfyller de kritiske kravene for en moderne markedsplass.

Brukeropplevelsen har vært i fokus, og selv om det har vært blandede tilbakemeldinger fra brukere som har vært vant til det gamle brukergrensesnittet, har vi klart å opprettholde en stabil brukermasse med positiv vekst i meningsfylte handlinger og transaksjoner. Den positive trenden i brukeraktivitet og meningsfylte aksjoner har vedvart, noe som ikke bare har styrket Schibsteds posisjon som en foretrukket plattform for bærekraftig konsum, men også posisjonert dem for videre vekst i markedet for trygg dør-til-dør handel i Finland. Den nye plattformen har vist seg å være robust, fleksibel og klar for videre skalering til andre nordiske markeder. Dette er et tydelig tegn på at teknologivalgene og strategiene som ble implementert, har vært riktige.


I tillegg har plattformen bidratt til å fremme Schibsteds mål om bærekraftig forbruk ved å gjøre det enklere for brukerne å kjøpe og selge bruktvarer. Dette støtter ikke bare miljøvennlige praksiser, men gir også Schibsted en konkurransefordel i et marked der bærekraft blir stadig viktigere for kundene.

Dette tar vi med oss videre

Prosjektet har vist hvordan teknologisk innovasjon kan være en driver for både bærekraft og forbedret kundeopplevelse, samtidig som det støtter forretningsvekst. Vi er stolte av å ha bidratt til Schibsteds visjon om å samle alle nordiske markedsplasser på én felles plattform, og ser frem til å videreutvikle og styrke plattformens kapabiliteter fremover.

Kontakt oss

Vil du vite mer om hvordan vi jobbet med dette oppdraget?

Vi deler gjerne erfaringene våre fra dette arbeidet og tilsvarende problemstillinger. Ta gjerne kontakt med Fredrik
for en prat.