Friksjonsfri bildeling
SpareBank 1 er en etablert og en ledende aktør innen norsk finanssektor, kjent for å tilby et bredt spekter av finansielle tjenester, inkludert bank, forsikring og pensjon. I lys av den sterke innovasjonstakten i mobilitetsmarkedet og fremveksten av abonnementsmodeller, så de et strategisk mulighetsrom for å utvide sin posisjon.
- Innovasjonsprosess
- Mulighetskartlegging
- Pilotering
- Konseptutvikling
Mulighetsrom for å tenke nytt
I de siste årene har vi sett en høy innovasjonstakt i mobilitetsmarkedet, og abonnementsmodeller på alt fra musikk til matkasser har blitt dagligdags for folk flest. I dette mulighetsrommet ønsket SpareBank 1 å bli en innovatør, og ta en posisjon innenfor bildeling. Fra før tilbyr SpareBank 1 flere av kapabilitetene som inngår i et bilhold, slik som finansiering, forsikring og økonomioversikt, og det fantes et mulighetsrom for å levere verdi på en ny måte gjennom en ny tjeneste.
Samlet tjeneste for abonnement, forsikring og service
Vi bisto SpareBank 1 først i utviklingen av en mobilitetsstrategi, og deretter med hele innovasjonsprosessen fra mulighetskartlegging til utviklingen av bilabonnementskonsept og pilotering. Denne kundesentriske og kvantitative tilnærmingen i prosjektet viste seg å ha store verdi for SpareBank 1, da man ble godt kjent med kundens smertepunkter, ulike løsningsforslag, markedspotensialet og konkurrentlandskap. Løsningen ble en tjeneste som samlet bilabonnement, forsikring og serviceavtale, mm. i en løsning.
Skalering gjennom fusjon med Fleks
Innovasjon og nye verdiforslag til markedet er ofte et kappløp mot klokken, konkurrenter og om kunder. Med et godt verdiforslag og konsept for ny tjeneste måtte SpareBank 1 vurdere strategiske alternativer for utrulling og skalering for å hente ut potensialet. Alternative veivalg her inkluderte å gjøre kommersiell lansering selv, gjennom oppkjøp eller sammenslåing med eksisterende selskap. Sammen med SpareBank 1 vurderte vi forutsetningen, hypotesene og riskioen knyttet til de ulike alternativene. Disse vurderingene er særlige viktige når nye satsninger på siden av selskaps virksomhetskjerne skal operasjonaliseres.
Istedenfor å gå videre med satsningen selv og skape en konkurrerende tjeneste valgte heller SpareBank 1 å fusjonere med Bertel O. Steens tjeneste Fleks som hadde kommet lengre i utviklingsløpet. Fusjonen skjedde gjennom et oppkjøpt av 47,2% av aksjene i selskapet til en pris på 255millioner kroner gjennom en emisjon. Vi arbeidet tett med SpareBank 1 og løsningen til de ble besluttet fusjonert med Fleks i 2021.
Fleks ble 13.mai 2024 annonsert avviklet og 12.sept solgte SpareBank 1 sin aksjeposisjon til de gjenværende ansatte i selskapet.
Kontakt oss
Vil du vite mer om hvordan vi jobbet med dette prosjektet?
Vi deler gjerne erfaringene våre fra dette arbeidet og tilsvarende problemstillinger. Ta gjerne kontakt med Jonas