Ny organisering for global vekst
Hurtigruten Group, kjent for sine unike reiseopplevelser langs norskekysten og internasjonalt, ønsket å styrke kundeorienteringen i salg- og markedsavdelingen, en avdeling med 350 ansatte. Bekk utviklet en ny organisasjonsmodell med tverrfaglige team og økt produktspesialisering, som la grunnlaget for en mer endringsdyktig og kundesentrert organisasjon.
- Organisasjonsutvikling
- Styringsmodell
- Endringsledelse
- Tverrfaglige team
Utvikling av ny organisering og styringsmodell
Med internasjonale ambisjoner og salgskontorer i mange land, var det viktig for Hurtigruten å etablere en styringsmodell som kunne fungere på tvers av geografiske lokasjoner. Prosjektet utarbeidet en revidert styringsmodell, som skulle styrke vekststrategien. Modellen inkluderte ny organisasjonsstruktur, reviderte fagfunksjoner og tverrfaglige team med nye arbeidsmåter. Strukturen skulle bidra til bedre koordinering mellom lokale salgskontorer og sentrale funksjoner, og sikre balansen mellom standardisering for å støtte videre vekst og lokal tilpasningsevne.
Økt samarbeid gjennom tverrfaglige team
I de nye tverrfaglige teamene ble det lagt fokus på et tettere og mer strukturert samarbeid mellom fagfunksjoner. Dette samarbeidet var essensielt for å sikre ansvarliggjøring og tydeliggjøre mandater, slik at teamene kunne jobbe effektivt mot felles mål. Ved å styrke samarbeidet mellom fagfunksjonene kunne Hurtigruten bedre integrere salgsaktiviteter med produktutviklingen, som gjør det enklere å tilpasse seg skiftende kundebehov og markedstrender på global skala.
Endringsledelse med fokus på transparens og ansattinvolvering
Gjennom hele prosjektet var kunden opptatt av å ivareta sine ansatte gjennom en åpen og transparent prosess. Sammen med kunden ble det arrangert fokusgrupper og kommunikasjonsinitiativer som involverte ansatte på tvers av avdelinger og land, for å sikre bred involvering og eierskap til den nye organisasjonen.
Styrking av Hurtigruten for langsiktig vekst og ekspansjon
Gjennom prosjektet har Hurtigruten fått en mer fleksibel organisasjon som er bedre rustet for videre internasjonal ekspansjon. Den nye styringsmodellen og organiseringen legger til rette for vekst gjennom økt produktspesialisering og kundefokus. Hurtigruten posisjonerer seg dermed for å kapitalisere på nye markedsmuligheter og fortsette sin rolle som en global leder innen opplevelsesturisme.
Kontakt oss
Vil du vite mer om hvordan vi jobbet med dette prosjektet?
Vi deler gjerne erfaringene våre fra dette arbeidet og tilsvarende problemstillinger. Ta gjerne kontakt med Tobias