Hopp til hovedinnhold

Etablering av datasamarbeid i samferdselssektoren

Samferdselssektoren besitter og forvalter store mengder data, men det er et uutnyttet potensial i å dele og utnytte denne på tvers av virksomhetene til verdiskaping og innovasjon. Samferdselsdepartementet ønsket å utnytte potensialet for å sikre en bærekraftig og effektiv utvikling av sektoren.

Kunde:
Entur
Tidsperiode:
2022-2024
Dette gjorde vi:
  • Nyetablering
  • Datasamarbeid
  • Transformasjonsledelse
  • Pilotering

Sektoren må bli mer effektiv

Transportsektoren står ovenfor krevende rammevilkår. Veksten i tildelingene avtar, samtidig som ambisjonsnivået i de transportpolitiske målene forblir høyt. For å imøtekomme dette må sektoren jobbe mer effektivt, blant annet gjennom å optimalisere bruken av data. Det er bakgrunnen for at Samferdselsdepartementet ga Entur oppdraget med å koordinere et samarbeid om data mellom: Entur, Statens vegvesen, Bane NOR, Avinor, Kystverket, Jernbanedirektoratet og Nye veier. Bekk ble engasjert av Entur for å etablere og lede datasamarbeidet. Målet var å tilrettelegge for økt verdiskapning med data i sektoren.

Etablering av et samarbeid om bruk og deling av data

Innledningsvis var det viktig å få på plass samarbeidsarenaer med deltagere fra de syv deltagende virksomhetene, samt å sette og forankre ambisjonsnivået. Å bli mer datadrevet krever en tverrfaglig tilnærming, og arbeidet adresserte derfor både tekniske og juridiske problemstillinger, samt utvikling av verdicaser sammen med virksomhetene. Verdicasene fungerte som gode eksempler på hvordan økt bruk og deling av data bidrar til verdiskapning i sektoren. Disse suksesshistoriene var viktig for å motivere til den endringsprosessen det er å bli en mer datadrevet sektor. Du kan lese mer om utviklingen og organisering av samarbeidet her.

Smidig arbeid og pilotering

Det var behov for å raskt vise reell verdi av samarbeidet for å få virksomhetene til å prioritere innsats i dette. Gjennom en smidig tilnærming ble ulike områder og arbeidsmetodikker hyppig pilotert og testet for å kartlegge hva som ga best resultat. Dette bidro til at samarbeidet hele tiden utviklet seg og at teamet fokuserte på de områdene som gav størst effekt og som virksomhetene var mest interessert i. Noen konkrete leveranser fra dette arbeidet:

  • Etablert felles utslippsberegninger på tvers av transportform
  • Fått på plass bedre beslutningsunderlag til arbeidet med byvekstavtaler
  • Utviklet søk med Kunstig intelligens på data.norge.no
  • Igangsatt arbeidet med en samferdselsnorm for personvern og informasjonssikkerhet

Økt bevilgning hvert år og et mer varig samarbeid

For å legge til rette for et varig og utviklende samarbeid for partene må det sikres videre finansiering over statsbudsjettet. Nivået på forslaget om årlig tildeling fra Samferdselsdepartementet har i stor grad vært basert på leveranser fra samarbeidet til departementet, slik som årlige planer, rapportering på måloppnåelse og økonomi, innspill til Nasjonal Transportplan mm. Dette har lagt grunnlaget for at samarbeidet gikk fra en årlig tildeling på 15 MNOK i 2022 til 37,5MNOK i 2025.

Et varig samarbeid bør også ledes av internt ansatte. Høsten 2023 ble det derfor ansatt en fast ansatt leder av datasamarbeidet. Bekk bidro til god opplæring og kompetanseoverføring. I ettertid har samarbeidet ansatt flere fast ansatte, og med det sikret videre varig oppfølging. Dette har vært en spennende reise få å være med på, og vi gleder oss til å se hvordan samarbeidet utvikler seg fremover.

Kontakt oss

Vil du vite mer om hvordan vi jobbet med dette prosjektet?

Vi deler gjerne erfaringene våre fra dette arbeidet og tilsvarende problemstillinger. Ta gjerne kontakt med Embla
for en prat.